A leak in high places puts Ugandans on edge

Photo: Ronald Kabuubi/AFP/GettyImages

KAMPALA, Uganda — Kampala is in an uproar. The Ugandan government has just shut down four private media outlets — a move that follows a crackdown on journalists from the Daily Monitor newspaper a few days earlier. The government’s anger was prompted by a story in the paper said to reveal details of a plan by senior officials to assassinate rivals opposed to a scheme by President Yoweri Museveni to arrange for his son to succeed him in office. By exposing deep rifts within the ruling establishment, the paper has shaken Uganda’s political establishment to the core.

The Monitor quoted extensively from a letter by a senior intelligence officer, General David Sejusa, calling for an investigation into claims that the government is planning to target opponents of the so-called “Muhoozi Project,” an alleged plan to pave the way for 39-year-old Brigadier Kainerugaba Muhoozi (pictured left), commander of an elite army unit, to take over the presidency. The state-owned Uganda Communications Commission (which controls licensing) warned radio stations that they would be shut down for airing the story of Gen. Sejusa’s letter.

Read more: Transitions

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s